Hyvinkään tekniselle lautakunnalle

 

Muistutus katujen ja kevyen liikenteen väylien hoitoluokituksesta

 

 

Mielestäni kevyen liikenteen väylissä luokan B laatustandardit tulisi nostaa samalle tasolle kuin luokassa A. Talvella lumenaurauksen rajana tulee olla viiden sentin sijasta kolmen senttiä kuten luokassa A, sohjon poiston rajana neljän sentin sijasta kaksi senttiä ja polanteen poiston rajana viiden sentin sijasta kolme senttiä. Eroksi A- ja B-luokkien välillä jäisi vain kiireellisyysjärjestys.

 

Hyvinkään kaupunki on kestävän kehityksen ohjelmassaan sitoutunut edistämään pyöräilyä liikkumismuotona ja parantamaan sen edellytyksiä. Se tarkoittaa parempien olosuhteiden luomista myös talvipyöräilylle. Pyöräilymahdollisuuksien tulisi olla kaikilla, myös vähemmän käytetyillä pyöräteillä yhtä hyvät. Ei ole perusteltua asettaa toisia pyöräteitä toisia huonompaan asemaan. Pyöräteillä myös lumenaurauksen rajan tulee olla alhaisempi kuin ajoväylillä, koska lumi haittaa enemmän pyöräilyä kuin autolla ajoa.

 

Lisäksi ehdotan, että Urheilukadun kevyen liikenteen väylä nostetaan luokasta B luokkaan A. Väylä on merkittävä pyöräilyreitti rautatieasemalle ja keskustaan. Samoin ehdotan, että kevyen liikenteen väylä Naalinkadun päästä Timonkadulle nostetaan luokasta B luokkaan A. Tämä on se väylä, jota kevyt liikenne käyttää Hakalanmäen ja Hakalan länsiosista keskustaan.

 

Pidän tärkeänä, että lumen auraus ajoitetaan ohjeiden mukaisesti ennen ruuhkahuippuja kello 7 ja 16. Kuluneella viikolla tämä toteutui hyvin huonosti aamun osalta.

 

Lisäksi ehdotan, että rautatieasemalle johtava Hyvinkäänkadun alkupää nostetaan kunnossapidossa III –luokasta I –luokkaan. Tätä katua myös linja-autot käyttävät.

 

 

Hyvinkäällä14.1.2008

Olli Savela

 

 

Kommentti:

Tekninen lautakunta käsitteli asiaa (katso 26.2.2008 kokouksen pöytäkirja §51)

Se nosti Urheilukadun kevyen liikenteen väylän luokkaan A osuudella Kauppalankatu – Sähkökatu. Sen sijaan yhteyttä Naalinkadun päästä Timonkadulle ei muutettu, koska muutenkin Kruununpuistossa joudutaan käyttämään huonompia yhteyksiä. Loistava perustelu !!!

Luokan B standardeja ei nostettu luokan A tasolle.