Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut
Kannatan Järvisen palautusesitystä valmisteluohjeineen.
Sonninmäen metsä on tärkeä virkistysalue, ei pelkästään lähiseutujen asukkaille vaan tuhansille hyvinkääläisille. Sinne tullaan esimerkiksi Hakalasta, Hakalanmäestä, Kruununpuistosta, Viertolasta ja kauempaakin. Tiehanke kaventaisi aluetta, katkaisisi suositun ulkoilureitin ja lisäisi laajalti alueen meluhaittoja.
Mitä tulee Nummenkärjentien turvallisuuteen, sitä voidaan parantaa muutenkin yksinkertaisilla keinoilla, esimerkiksi kieltämällä läpiajo. Se voidaan tehdä helposti ilman uutta tietäkin, koska vaihtoehtoinen reitti Helletorpankadun, Lohjantien ja Hangontien kautta on jo olemassa ja myös paljon käytetty eikä käytännössä edes hitaampi.
Hangonradan alikulku ei ole ollut ongelma. Se vastaa keskustan liikennevaloja sillä erotuksella, että toiseen suuntaan on aina vihreä valo ja toiseenkin suuntaan melkein aina.
Alikululla on ollut sekin vaikutus, että Sairaalankadulla ei ole ollut juurikaan kuorma-autoliikennettä tai muuta raskasta liikennettä. Jos uusi tieyhteys rakennetaan, se tulee vetämään puoleensa myös raskasta kalustoa, joka käyttää tietä ja Sairaalankatua läpikulkuun moottoritien suunnasta Vehkojalle ja siitä eteenpäin, ja toisinpäin.
Nyt suunnitellun tieyhteyden leveys on noin 20 metriä eli se jättää metsään varsin leveän arven. Liikenteen melu ei tule kantautumaan vain harjun rinteeseen ja harjun päälle, melu tulee lisääntymään myös radan toisella puolella, Nummenkärjen asuntoalueella. Tie myös houkuttelee ajamaan kovaa, koska se on melko suora eikä siinä ole risteyksiä.
Asemakaavan ulkopuolelle on jätetty Uudenmaankadun ja Sairaalankadun varresta noin sata metriä leveät alueet, jotka ulottuvat nykyisen ulkoiluväylän päälle. Tämä viittaa siihen, että näille alueille voidaan joskus rakentaa. Yleiskaavassa Sairaalankadun varsi on varattu kerrostaloille.
Tällä tavalla ei pidä virkistysaluetta kaventaa. Virkistysalueen tulee olla yhtenäinen ja niin laaja kuin mahdollista, jolloin liikenteen meluakin pääsee karkuun.
Valitettavasti aluetta on jo nakerrettu. Asemakaavaselostuksen kansilehden kartasta näkyy hyvin Sairaalankadun parkkialue, josta noin kolmasosa sijaitsee tällä asemakaava-alueella. Sivulla 31 on selostettu asiaa seuraavasti:
”Kiinteistö Oy Sairaalanmäen kanssa on tehty sopimus v 2016 Sairaalankadun varrella olevan Sonninmäen puoleisen puuttoman ja raivatun alueen käytöstä 31.12.2018 asti työmaatoimistona sosiaalitiloineen, varastokonttialueena, työmaahenkilöstön pysäköintiin ja kaivuumaiden läjitysalueena. Sopimusta on jatkettu joiltain osin vuosina 2023 ja vuonna 2024. Alueen maisemointi on kesken.”
Ilmaisu on aika erikoinen, puhutaan puuttomasta ja raivatusta alueesta, vaikka tämä vajaan hehtaarin kokoinen alue nimenomaan hakattiin puuttomaksi H-sairaalan rakentamisen tarpeisiin ja pysäköintialueen saamiseksi ja vain sen takia. Ilmeisesti asiasta päätti kaikessa hiljaisuudessa tai ainakin sille antoi siunauksensa silloinen kaupunginjohtaja. Mikään luottamustoimielin ei siitä tietääkseni ole päättänyt. Tämä kertoo, miten helppoa metsän avohakkuu ja virkistysalueen kaventaminen Hyvinkäällä on.
Erikoinen on myös ilmaisu: ”alueen maisemointi on kesken.” Käsittääkseni mitään maisemointisuunnitelmia ei ole olemassakaan, ei edes aikomusta. Ja toki alueen maisemointi edellyttää sairaalan pysäköintiongelmien ratkaisua. Ne tulee ratkaista sairaalan olemassa olevalla tontilla.
Mitä tulee sairaalan tieyhteyksiin, ne voidaan hyvin turvata ilman uutta tietäkin. Täällä on viitattu esimerkiksi HUS:n tietä puoltavin lausuntoihin. Ne vaikuttavat tilaustyöltä. HUS:lta on pyydetty lausuntoa kaavaprosessin joka vaiheessa, mutta se ei ole katsonut tarpeelliseksi sellaista antaa. Tämä kertoo, että tien rakentaminen ei ole sairaalalle oikeasti kovin tärkeää.