Aamuposti 12.6.2009
Valtuutetun puheenvuoro
(Julkaistu myös Keski-Uusimaa-lehdessä 23.6.2009)

 

Kiljavan sairaala kunnallistettava

Hyvinkään, Järvenpään, Tuusulan, Nurmijärven, Mäntsälän ja HUS:n yhdessä omistama Kiljavan sairaala Oy on surullinen esimerkki siitä, mihin kunnille kuuluvien tehtävien yhtiöittäminen ja yksityistäminen voivat johtaa.


Kun kunnat päättivät Kiljavan sairaalan remontista ja osakeyhtiön perustamisesta neljä vuotta sitten, maalaili hankkeen konsultti Arto Alanko ruusuisia kuvia:

 

"Sijoitetut kustannukset ovat pienet verrattuna liikevaihtoon, joten osakkeiden arvo on ilmeisesti nouseva ja lisäksi liiketoiminnan perusta varma ja siksi riski on pieni." Yhtiön oli määrä tuottaa voittoa joka vuosi.

 

Toisin on käynyt. Sairaalayhtiö on konkurssin partaalla. Sen välttämiseksi yhtiö pyytää nyt kunnilta lisää sitoumuksia kuntoutuspalveluiden ostamiseksi.

 
Samalla kunnat tukisivat myös kuntoutuspalvelut tuottavaa Attendo Medone Oy:tä, jonka omistavat lähinnä ruotsalaiset sijoittajat.

 

Kunnat suorastaan velvoitettaisiin hankkimaan asiakkaita yritykselle myös omia palveluitaan vähentämällä.

Sairaalan remontti ylitti kustannusarvion 2 - 3 miljoonaa euroa ja tuli maksamaan kalustohankintoineen noin 15 miljoonaa euroa.

 

Hintaa nosti lähes kolmen miljoonan euron arvonlisävero, joka jouduttiin maksamaan vain valitun osakeyhtiömuodon takia. Kunnille ja kuntayhtymille arvonlisävero palautetaan.


Hoitovuorokauden oli määrä maksaa 180 - 230 euroa. Toteutunut keskihinta on ollut 350 euroa eli melkein kaksinkertainen. Hinta on vaikuttanut myös siihen, etteivät kunnat ole ostaneet Kiljavan kuntoutuspalveluita odotetussa määrin.

 

En epäile hoidon laatua ja tarpeellisuutta, mutta kohtuuttoman kalliiksi se on tullut.


Neljä vuotta sitten esitetyt laskelmat perustuivat oletukselle, jonka mukaan operaattori saisi keskimäärin 135 euroa hoitovuorokaudelta. Nyt Medonelle maksetaan 132 - 286 euroa keskihinnan ollessa ilmeisesti noin 230 euroa.

 

Tarkkoja tietoja Medonen sopimuksesta Kiljavan sairaala ei ole antanut.

Konkurssiin yhtiötä ei pidä päästää, koska silloin kiinteistö siirtyisi Nordean haltuun ja kunnat menettäisivät sijoittamansa varat. Yhtiö pitäisikin purkaa pikaisesti ja siirtää omaisuus perustettavalle kuntayhtymälle.

 

Kunnat joutuvat tietysti ottamaan yhtiön velat vastattavakseen niin kuin ne ovat niistä vastuussa muutoinkin.


Sen jälkeen kuntayhtymän pitäisi alkaa itse tuottaa kuntoutuspalveluja. Se voisi tehdä sen huomattavasti halvemmalla kuin Medone. Myös kunnat voisivat tuottaa hoivapalveluja sairaalan tiloissa, esimerkiksi Nurmijärvi olisi varmasti kiinnostunut. Tyhjilleen hyviä tiloja ei kannata jättää.


Jopa Medone voisi olla valmis irtautumaan nykyisestä sopimuksesta, joka lienee tuottanut sillekin toistaiseksi tappiota. Vielä paremmin sille tietysti sopii sairaalayhtiön päättäjien nyt ehdottama malli, jossa kunnat velvoitetaan järjestämään sille riittävästi asiakkaita.


Tämä tapahtuu myös vähentämällä omaa kunnallista kuntoutusta. Esimerkiksi Hyvinkään sairaala on lopettanut kesäkuun alusta yhdeksän omaa kuntoutuspaikkaa ja ostaa nyt palvelut Kiljavalta.


Hyvinkään valtuustossa ehdotuksemme osakeyhtiön purkamisesta ei vielä mennyt läpi, mutta asia edistyi sikäli, että valtuusto päätti selvittää kuntayhtymän perustamista tämän vuoden aikana.


Myönteistä oli myös se, että kokoomus jäi yksin vaatiessaan Kiljavaan käytettävien lisärahojen säästämistä muualta perusturvasta jo päätettyjen säästöjen lisäksi.

 

Olli Savela

Kirjoittaja on hyvinkääläinen kaupunginvaltuutettu (vas)