Aamuposti 21.11.2017
Ajaako
Hyvinkää terveyspalveluja alas?
Hyvinkään
kaupunginhallitus on ylpeillyt sillä, että se lisäsi
ensi vuoden talousarvioesitykseen 370 000 euroa ikääntyneiden
palveluasuntopaikkojen ostamiseen. Summalla voi ostaa enintään
15 paikkaa yksityisistä hoitokodeista.
Rahat
tulevat varmasti tarpeeseen. Mutta sen kaupunginhallitus jätti
kertomatta, että ennen tätä päätöstä
se päätti yksimielisesti vähentää samalta
menokohdalta, terveyttä ja toimintakykyä edistävistä
palveluista, 300 000 euroa.
Menoleikkausta
perusteltiin toiminnan ”tehostamisella” ja viitattiin
terveyspalveluiden valinnanvapauskokeiluun. Näyttää
siltä, että tarkoitus on vähentää jo ensi
vuonna terveyskeskuksen lääkäreitä ja hoitajia,
koska osa asiakkaista siirtyy yksityiselle.
Hyvinkään
terveyskeskuksessa voi nyt joutua odottamaan vastaanottoaikaa
useitakin viikkoja. Se on kohtuutonta ja kertoo siitä, että
meillä ei suinkaan ole liikaa lääkäreitä ja
hoitajia.
Jos
heitä nyt valinnanvapauskokeilun varjolla vähennetään,
vastaanottoajan saanti vaikeutuu entisestään. Sen
seurauksena yhä useampi hakeutuu yksityiselle ja taas
vähennetään julkisia terveyspalveluita. Kierre on
valmis.
Sipilän
ja Orpon hallitus on sote-hankkeessa romuttamassa julkisia
terveyspalveluita rankasti. Näyttää siltä, että
Hyvinkään kaupunginhallitus on tekemässä samaa.
Tehostamistavoitteeksi
asetettu 300 000 euroa on sama summa, minkä Hyvinkää
käyttää ensi vuonna Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymän
hallintokuluihin, joten varsinaista säästöä
kaupungille ei ole tulossa.
Kuntayhtymän
henkilöstökulut ovat ensi vuonna 940 000 euroa, millä
palkataan 7 henkeä, pääasiassa korkeapalkkaisia
johtajia. Kuntayhtymästä näyttää tulevan
kallis hallintohimmeli.
Valinnanvapauskokeilun myötä
runsaat 4 prosenttia hyvinkääläisistä on
ilmoittanut käyttävänsä yksityisiä
lääkäripalveluja. Osa heistä on käyttänyt
näitä palveluita jo ennestään, osa on käyttänyt
terveyskeskusta.
Niin
sanottu valinnanvapaus hyödyttää eniten heitä,
jotka ovat jo aiemmin käyttäneet yksityisiä palveluja
ja maksaneet niistä. Yksityislääkäreitä
käyttäneiden maksut pienenevät murto-osaan entisestä,
kun kulut maksetaan jatkossa verovaroista.
Eniten
hyötyvät yhteiskuntamme hyväosaiset. Tilastot tukevat
tätä. Kulutustutkimuksen mukaan rikkain viidesosa
käyttää yksityisiin terveyspalveluihin viisi kertaa
enemmän omaa rahaa kuin köyhin viidennes.
Valinnanvapaus
on myös yksi syy siihen, että sote-hanke ei tule
säästämään julkisia menoja vaan päinvastoin
lisää niitä.
Eri
sosiaaliryhmien väliset terveyserot eivät ole Suomessa
kaventuneet vaan jopa kasvaneet.
Yksi syy tähän ovat
terveyskeskusmaksut, jotka ovat kaikkein raskaimpia pienituloisille,
jotka eivät ole työterveyshuollon piirissä. Ne myös
muodostavat todellisen esteen vähävaraisille ihmisille
hakeutua terveyspalveluihin.
On
kaikkien etu, että hoitoon hakeudutaan ajoissa. Hoitoon
hakeutumisen lykkääminen aiheuttaa ongelmia sekä
yksilölle että yhteiskunnalle.
Valtuustoryhmämme
esittää, että ensi vuodesta alkaen terveyskeskusmaksu
poistetaan Hyvinkäällä. Jos kuntayhtymä alkaa
yhtenäistää kuntien maksuja, pitää maksu
poistaa muuallakin Keski-Uudellamaalla.
KELA:n
tutkimusosastokin toteaa: ”Ehkä rahoitusjärjestelmän
tehokkain keino vähentää terveyteen liittyviä
eroja ja eriarvoisuutta on pienentää pienituloisten ja
pitkäaikaissairaiden palveluista ja lääkkeistä
maksamia omavastuita. Terveyskeskusmaksun poistaminen voisi olla
hyvä alku.”
Valtuustoryhmämme esittää
ensi vuoden talousarvioon yhden miljoonan euron lisäystä
terveyttä ja toimintakykyä edistäviin palveluihin.
Talousarvio pysyy silti tasapainossa, koska verotulot on taas
perinteiseen tapaan aliarvioitu.
Olli
Savela
kaupunginvaltuutettu (vas)
Hyvinkää