Aamuposti 18.3.2025
Keusoten hallinto tarvitsee remontin
Keusoten hallinto on hyvin viranhaltijavaltaista. Aluevaltuusto päättää lähinnä strategisista ohjelmista. Konkreettisempia päätöksiä se tekee talousarviosta, palveluverkostosta, asiakasmaksuista, kokouspalkkioista ja eräistä muista asioista.
Valtuusto päättää esimerkiksi osakkeiden ja muun omaisuuden ostosta ja myynnistä silloin, kun kauppahinta on vähintään 30 – 50 miljoonaa euroa. Raja on vedetty niin ylös, että kauppoja tuskin tulee koskaan eteen.
Luottamushenkilöiden päätösvaltaa on rajattu hallintosäännöllä, jonka viranhaltijat ovat valmistelleet. Valtuustolla on kuitenkin valta muuttaa hallintosääntöä, jos tahtoa löytyy.
Vaikka valtuusto päättää talousarviosta, rahojen käytöstä päättävät todellisuudessa johtavat viranhaltijat.
Valtuusto päättää vain kolmesta määrärahasta: erikoissairaanhoito, pelastustoiminta ja kaikki muu. Kunnissa valtuustot päättävät kymmenistä määrärahoista. Jotta valtuustolla olisi todellista päätösvaltaa, sitovuustason pitäisi olla paljon tarkempi, ainakin tulosaluetasolle menevä.
Valtuusto voi vaikuttaa rahojen käyttöön oikeastaan vain talousarvion tekstien ja toiminnallisten tavoitteiden kautta. Ja niidenkin toteutus on viime kädessä viranhaltijoiden käsissä.
Viranhaltijoilla on valta päättää kaikista sopimuksista mukaan lukien vuokrasopimukset aina kuuteen miljoonaan euroon asti. Toistaiseksi voimassa olevissa sopimuksissa, mitä vuokrasopimukset yleensä ovat, sopimuksen arvo lasketaan neljän vuoden mukaan.
Viranhaltijat ovat myös käyttäneet valtaansa päättää vuokrasopimuksista irtisanomalla esimerkiksi Ridasjärven päihdekuntoutusyksikön ja Tuusulan työtoimintakeskuksen tilat.
Aikomus on siirtää Ridasjärven toiminta Mäntsälän terveysasemalle ja samalla vähentää hoitopaikat 54 paikasta 16 paikkaan. Tarvetta isommalle paikkamäärälle on, mutta säästöjen takia ihmisiä ei lähetetä hoitoon. Myös henkilökuntaa tullaan tietysti vähentämään.
Oikeasti Ridasjärven tulevaisuudesta kuuluu päättää valtuustossa, koska se mainitaan palveluverkostosuunnitelmassa.
Yli kuuden miljoonan euron sopimuksista päättää aluehallitus. Päätösvalta on kuitenkin näennäistä, koska paras tarjous on kilpailutussääntöjen mukaan pakko valita. Oleellista olisi siirtää isommista tarjouspyynnöistä päättäminen hallitukselle tai lautakunnille.
Esimerkiksi rintasyövän seulonnan tarjouspyynnössä edellytettiin vain yhtä toimipistettä koko Keusoten alueella ja valinta tehtiin pelkästään hinnan perusteella.
Myös Keusoten kahden lautakunnan ja kolmen jaoston päätösvalta on minimaalista. Palveluiden järjestämisen lautakunta päättää palveluiden myöntämisen perusteista. Sote-jaosto päättää yksilöpäätöksien oikaisuvaatimuksista. Siinä se sitten onkin.
Muutoin lautakunnat ja jaostot valmistelevat, seuraavat, arvioivat, kehittävät, koordinoivat, ohjaavat ja lausuvat. Näistä ei ole juurikaan pöytäkirjamerkintöjä. Lautakunnat ja jaostot ovat olleet keskustelukerhoja. Tärkeätä olisi saada niille todellista päätösvaltaa, myös rahojen käyttöön.
Olli Savela
Keski-Uudenmaan aluevaltuuston ja
-hallituksen jäsen (vas.)