Valtuustoaloite

Raideliikenne on nykyiseen autoliikennesuuntaukseen verrattuna henkilö- ja tavarakuljetuksissa järkevä, kansantaloudellisesti edullinen, turvallinen ja ekologinen vaihtoehto. Uudellamaalla, jossa työmatkaliikenteessä ruuhka-aikoina liikkuu suuria henkilömääriä, raideliikenteen kehittäminen on järkevin vaihtoehto. Jo nyt juna on suosittu kulkuneuvo työmatkoilla.

VR:n nykyisten suunnitelmien mukaan pääradalle on tulossa nopeita pendolinojunia jo kahden vuoden kuluttua, vuonna 2002. Keravan ja Riihimäen väli on jo nyt Suomen ruuhkaisin rataosuus. Se toimii välityskykynsä ylärajoilla, mikä näkyy siinä, että kaukoliikenteen junat aiheuttavat lähiliikenteen junien myöhästelyä melkein päivittäin. Kun pendolinot otetaan käyttöön ja kaukojunien nopeuksia nostetaan, uhkaa lähiliikenne jäädä jalkoihin.

Pääkaupunkiseudun ja radanvarren asukasmäärän kasvaessa myös matkustajamäärät kasvavat. Lisääntyvän matkustajamäärän palveleminen edellyttää tiheämpiä junavuoroja.

Jotta kaukoliikenteen junien kulkua voidaan nopeuttaa ja samanaikaisesti turvata lähiliikenteen häiriötön toiminta, on pääradan välityskykyä lisättävä jatkamalla kolmatta raidetta Keravalta Riihimäelle. Ensimmäisessä vaiheessa on rakennettava ohitusraiteita, mutta pidemmän päälle kestävä ratkaisu edellyttää kolmannen raiteen ulottamista koko matkalle Keravalta Riihimäelle. Vain se mahdollistaisi myös junavuorojen lisäämisen ja mahdollisten uusien väliasemien rakentamisen.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Hyvinkään kaupunki yhdessä muiden radanvarsikuntien kanssa esittää VR:lle, Ratahallintokeskukselle ja liikenneministeriölle kolmannen raiteen rakentamista Keravalta Riihimäelle.

Hyvinkäällä 17.5.2000

Olli Savela ym.

 

 

Takaisin etusivulle