Tiedonantaja 5.2.2016
Sote-hankkeen tavoitteena menoleikkaukset
Sipilän hallitus on ilmoittanut sote-hankkeen
tärkeimmäksi tavoitteeksi leikata sosiaali- ja terveyspalveluiden menoja 3
miljardilla eurolla vuositasolla vuoteen 2030 mennessä. Toisin sanoen vuonna
2030 sote-menot olisivat 3 miljardia euroa pienemmät kuin niiden muutoin
ennustetaan olevan. Se tarkoittaa yli 10 prosentin leikkausta menoihin. On
selvää, ettei tämä onnistu ilman lähipalveluiden karsimista.
Menoleikkauksen rinnalla kaikki puhe tasa-arvoisista
ja asiakaslähtöisistä palveluista sekä palveluketjujen sujuvoittamisesta on
vain silkkaa retoriikkaa.
Yhtenä keinona menoleikkauksen toteuttamiseksi
on väläytetty sote-budjettikehystä, jota VM:n työryhmä esitti helmikuussa 2015.
Se tarkoittaisi keskitetysti määrättyä menokattoa eli käytännössä
palvelukattoa. Ylipäänsä sote-hankkeessa valtionohjausta aiotaan vahvistaa
selvästi. Nimitys ”itsehallintoalue” kuulostaakin hyvin irvokkaalta, jos
todellista itsenäistä päätäntävaltaa ei ole.
Suomessa
alhaiset terveydenhoitomenot
Menoleikkaustavoite on sikäli erikoinen, että
Suomen terveydenhoitomenot ovat kansainvälisessä vertailussa alhaiset.
Terveydenhoitomenot olivat vuonna 2013 vain 8,6 prosenttia suhteessa
bruttokansantuotteeseen. Länsi-Euroopassa vain Irlannissa ja rikkaassa
Luxemburgissa suhdeluku oli pienempi. Jopa Etelä-Euroopan maissa
terveydenhoitomenojen suhde bkt:hen oli suurempi kuin Suomessa.
Laadultaan ja kustannustehokkuudeltaan
suomalainen terveydenhoito on todettu hyväksi kansainvälisissä vertailuissa,
vaikka puutteitakin on. OECD:n Health at a Glance 2015–katsauksen mukaan Suomen
terveydenhuollon laatu on OECD-maiden huippua useilla hoidon mittareilla
tarkasteltuna. Tosin palveluihin pääsyssä on ongelmia.
Rahoitus
auki
Sote-alueiden ja itsehallintoalueiden
rahoitusvaihtoehdot ovat tätä kirjoitettaessa auki. Kysymys on valtavan isosta
ratkaisusta, ovathan sosiaali- ja terveystoimen menot puolet kuntien menoista.
Vuonna 2014 kuntasektorin sosiaali- ja terveystoimen käyttökustannukset olivat
23 miljardia euroa.
Sen verran hallitus on päättänyt, että kunnat
eivät tule osallistumaan sote-alueiden tai itsehallintoalueiden (maakuntien?)
rahoitukseen vaan rahoitusvastuu on valtiolla. Luultavasti suurin osa
sote-alueiden rahoituksesta tulee valtiolta ja alle puolet kerätään
maakuntaverolla, joka saattaa olla samantapainen kuin nykyinen kunnallisvero
eli melkein tasavero.
Valtio keräisi oman rahoitusosuutensa joko
erillisellä sote-verolla, joka olisi luultavasti myös kunnallisveron tapainen
tai sitten ansiotuloverotusta kiristämällä. Myös isompi verouudistus on
periaatteessa mahdollinen.
Riskinä on, että sote-menoja aletaan rahoittaa
korottamalla arvonlisäveroa, jota pienituloiset maksavat suhteellisesti
enemmän. Sen sijaan tämä hallitus tuskin korottaa pääomaan kohdistuvia veroja.
Niiden osuus kaikista Suomessa perityistä veroista ja veronluonteisista
maksuista oli vuonna 2012 vain 14,3 prosenttia, kun osuus EU-maissa keskimäärin
oli 20,3 prosenttia.
Kunnilta poistettaisiin joka tapauksessa nykyiset
sosiaali- ja terveyspalveluihin kohdistuvat valtionosuudet, toisaalta kunnille
ei jäisi ainakaan merkittäviä sote-menoja. Tämän seurauksena
kunnallisveroprosentit laskisivat. On jopa väläytetty, että siirtymävaiheessa
niille tulisi väliaikainen katto, kun hallitus pelkää veroasteen nousua.
”Raha
seuraa asiakasta” ei alenna kustannuksia
Palveluissa
toteutettaisiin ns. valinnan vapautta eli ”raha seuraa asiakasta”-mallia.
Ruotsissa sitä on sovellettu perusterveydenhuollossa vuodesta 2010. Suomen
Valtiontalouden tarkastusvirastoa vastaava Riksrevisionen totesi arviossaan
vuonna 2014, että systeemissä on perustavanlaatuinen ristiriita. Yrityksille
maksetaan sitä enemmän mitä enemmän niillä on suoritteita. Palveluja määrittää
kysyntä eikä todellinen tarve, minkä seurauksena eriarvoisuus on kasvanut.
Kustannusten kasvu on myös jatkunut entiseen malliin.
Sote-alueilla palvelujen järjestäjä ja tuottaja
erotettaisiin toisistaan eli kyseessä olisi tilaaja-tuottajamalli. Tuottajia
olisivat ilmeisesti sote-alue itse ja yksityiset yritykset. Ehkä kunnatkin
voisivat tarjoutua palvelujen tuottajiksi, jos ne yhtiöittäisivät
sote-palvelunsa, mikä veisi toiminnan aika kauaksi demokraattisen kontrollin
ulkopuolelle. Yrityksiä eivät koske julkisuussäädökset vaan ne kertovat toiminnastaan
sen minkä itse haluavat kertoa.
On myös
mahdollista, että sote-palveluissa otettaisiin laajasti käyttöön
palvelusetelit. Niiden omavastuu suosii hyvätuloisia, joilla on varaa maksaa
ylimääräistä. Palvelusetelin tapaisilla tuilla, kuten kotitalousvähennyksellä,
on myös taipumus nostaa hintoja. Palvelusetelin tapauksessa olisi syytä
määritellä maksukatot, joita ei saa ylittää, etteivät yritykset pääse
rahastamaan kohtuuttomasti.
Asiakasmaksut
nousseet reippaasti
Asiakasmaksut ovat terveyspalveluissa kohonneet
huomattavasti yleistä hintatasoa nopeammin. Erityisesti erikoislääkäreiden ja
hammaslääkäreiden maksut ovat kohonneet 2000-luvulla. Osittain tähän on
vaikuttanut se, että KELA:n maksukorvausten osuus on pienentynyt, jolloin
asiakkaalle on jäänyt isompi maksuosuus.
Sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksuja
on useimmissa kunnissa korotettu tänä vuonna 30 prosenttia. Yleinen
terveyskeskusmaksu on nyt 20,90 euroa. Hyvinkäällä kaupunki tarjoaa tietyin
ehdoin 45 euron palveluseteliä Mehiläiseen (tai Terveystaloon). Asiakkaalle jää
tällöin omavastuuta 27 euroa peruskäynnistä. Ero terveyskeskusmaksuun on niin
pieni, että moni valitsee herkästi yksityisen. Myös tällä tavalla edistetään
palveluiden yksityistämistä.
Tällä hetkellä sote-menojen rahoitukseen
osallistuu moni taho, valtion ja kuntien lisäksi Kela, työnantajat,
vakuutusyhtiöt ja itse asiakkaat. Tätä kutsutaan monikanavarahoitukseksi. Sitä
aiotaan purkaa uudistuksen yhteydessä. On myös väläytetty kansallista sosiaali-
ja terveysrahastoa, joka toteutuisi ehkä myöhemmin ja rahoittaisi koko maan
sote-menot. Kyseessä voisi olla myös yksityisiin vakuutusyhtiöihin pohjautuva
malli, joka veisi Suomen terveydenhuoltoa Yhdysvaltain kalliin järjestelmän
suuntaan.
Varmasti voi sanoa, että koko sote-hankkeen
toteutuminen on auki ainakin niin kauan kuin rahoituskuviot ovat epäselvät.
Olli Savela
kaupunginvaltuutettu, Hyvinkää