Tietoaika 12/2002
Olli Savela
yliaktuaari
Suomen julkinen ala EU:n keskikokoa
Usein väitetään, että
Suomessa on suuri julkinen ala eli sektori verrattuna useimpiin muihin
länsimaihin. Uusimmat vertailut kertovat, että Suomen julkiset menot ovat vain
hieman EU-maiden keskiarvoa suuremmat.
Julkisen alan kokoa voidaan
tarkastella monella eri mittarilla. Ilmeisesti paras mittari nykyisellä
tilastopohjalla on julkisten menojen suhde bruttokansantuotteeseen, vaikka
siihenkin liittyy ongelmia.
Usein julkisen sektorin kokoa mitataan julkisen sektorin työntekijöiden
lukumäärällä suhteutettuna kaikkiin työllisiin tai asukaslukuun. Tällä tavalla
mitattuna Suomen julkinen sektori on edelleen yksi länsimaiden suurimpia.
Selvästi Suomea edellä ovat Norja, Tanska ja Ruotsi.
Työntekijöiden lukumäärä ei ole sinänsä kovin hyvä mittari, koska
palkkataso eri maissa vaihtelee. Henkilöstömenot kertovat jo enemmän, mutta
nekään eivät ole kuin osa julkisista menoista. Suomessa henkilöstömenojen osuus
on runsas neljännes kaikista julkisista menoista.
Veroaste huonosti
vertailukelpoinen
Myös veroastetta käytetään usein kuvaamaan ikään kuin julkisen sektorin
aiheuttamaa ”rasitusta” kansantaloudelle. Veroaste on Suomessa tunnetusti
korkea, korkein Ruotsin ja Tanskan jälkeen. Mutta veroasteen kansainvälisiin
vertailuihin liittyy ainakin kolmenlaisia ongelmia.
Ensinnäkin eri maiden verojärjestelmät poikkeavat teknisesti toisistaan
siten, että veroaste muodostuu erilaiseksi. Suomessa useimmat sosiaalietuudet
ovat pohjoismaiseen tapaan verollisia. Monissa maissa ne ovat verottomia,
jolloin veroaste jää väistämättä pienemmäksi. Muissa EU-maissa, Pohjoismaita
lukuun ottamatta, verotuksessa käytetään paljon erilaisia vähennyksiä.
Suomessakin niitä oli aiemmin enemmän käytössä, mutta esimerkiksi
lapsivähennykset poistettiin vuonna 1994. Niiden vastapainoksi korotettiin
lapsilisiä ja samalla veroaste kasvoi.
Toinen ongelma liittyy siihen, mitä kansalaiset veroilla saavat.
Veroasteeseen luetaan myös pakolliset sosiaalivakuutusmaksut, muun muassa
lakisääteiset työeläkemaksut. Meillä ne ovat kattaneet melkein koko
eläketurvan.
Muualla käytetään enemmän työnantajakohtaisia ja yksilöllisiä
eläkevakuutuksia, joita ei lueta veroasteeseen. Niihin ihmiset joutuvat
turvautumaan saadakseen vastaavan eläketurvan kuin Suomessa. On myös muita
esimerkkejä välttämättömistä palveluista, jotka ihmiset joutuvat monissa maissa
hankkimaan omilla varoillaan, mutta jotka Suomessa tuotetaan verovaroilla.
Kolmanneksi veroaste kuvaa julkisen sektorin tuloja – tai osaa tuloista
– eikä menoja. Suomessa julkinen sektori on ollut ylijäämäinen vuodesta 1998
alkaen. Tänä ja ensi vuonna Suomen julkisen sektorin ylijäämän ennustetaan
olevan suurempi kuin missään muussa EU-maassa. Ylijäämän takia veroaste kohoaa
korkeammaksi kuin olisi tarpeen talouden tasapainottamiseksi ja ylijäämällä
voidaan lyhentää velkaa.
Alijäämäisissä maissa sen sijaan veroaste jää alhaisemmaksi kuin olisi
tarpeen julkisen talouden tasapainottamiseksi. Nämä maat velkaantuvat eli
joutuvat tulevaisuudessa korottamaan veroastettaan. Siksi julkiset menot
kertovat paremmin julkisen sektorin koosta kuin tuloihin perustuva veroaste.
Edellä mainituista syistä eri maiden veroasteet ovat hyvin huonosti
vertailukelpoisia keskenään. Siihen nähden tuntuu hämmästyttävältä, miten
paljon veroastevertailuja käytetään, kun keskustellaan veroista ja julkisen
sektorin koosta. Enemmän pitäisi puhua siitä, mitä kansalaiset maksamiensa
verojen vastapainoksi saavat. Siinä vertailussa Suomi ei menesty ollenkaan
huonosti.
Suomen julkiset menot EU:n
keskitasoa
Huomattakoon, että näistä ongelmakohdista kaksi ensimmäistä heikentää
veroasteen lisäksi myös julkisten menojen vertailukelpoisuutta.
Verojärjestelmien tekniset erot ja se, mitä veroilla saa, heijastuvat myös
julkisiin menoihin. Suomessa julkiset menot kohoavat näistä syistä pakostakin
monia muita maita suuremmiksi.
Suomen julkisista menoista henkilöstömenojen ja eläkkeiden osuus on
puolet. Henkilöstömenot (osuus 27 %) koostuvat vain julkisen alan
henkilöstömenoista, eläkkeissä (22 %) ovat mukana melkein kaikki eläkkeet.
Suomessa julkisten menojen suhde bruttokansantuotteeseen kohosi
80-luvulla 42 prosentista 49 prosenttiin. Huippu saavutettiin pahimman laman
aikana vuonna 1993, jolloin julkiset menot olivat 65 prosenttia
bruttokansantuotteesta. Sen jälkeen osuus on pienentynyt tuntuvasti ollen
vuonna 2001 enää 49 prosenttia.
Osuuden pieneminen ei ole seurausta siitä,
että julkiset menot olisivat pienentyneet. Ne ovat edelleen kasvaneet, mutta
huomattavan hitaasti verrattuna bruttokansantuotteen kasvuun.
Kahdeksassa vuodessa (1993 – 2001) bruttokansantuote on kasvanut
nimellisesti 64 prosenttia ja reaalisesti 40 prosenttia. Julkiset menot ovat
samaan aikaan kasvaneet nimellisesti 24 prosenttia, mutta reaalisesti vain 9
prosenttia.
Samaan aikaan muissakin EU-maissa julkisten menojen suhde
bruttokansantuotteeseen on alentunut. Se oli viime vuonna keskimäärin 47
prosenttia. Julkisten menojen suhde bruttokansantuotteeseen oli Suomessa siten
enää pari prosenttia korkeampi kuin EU-maissa keskimäärin.
Ruotsin ja Tanskan lisäksi Suomea suurempi julkinen sektori oli
Ranskassa ja Itävallassa. Myöskään Belgia, Saksa, Italia, Kreikka, Portugali ja
Alankomaat eivät jääneet paljoa Suomesta jälkeen.
Kun otetaan huomioon edellä selostetut erot
julkisten menojen kattavuudessa, olivat julkiset menot Suomessa todellisuudessa
hyvinkin EU:n keskitasoa elleivät sen alle.
Suomen julkisten menojen jakauma vuonna 2001:
Henkilöstömenot 27
%
Eläkkeet 22
%
Muut sosiaalietuudet 14
%
Materiaalien ja palveluiden
ostot 18
%
Investoinnit 6 %
Korot 6 %
Tukipalkkiot 3 %
Muut menot 4 %
Yhteensä 66,8 miljardia euroa eli
49,1 prosenttia bruttokansantuotteesta